Vem har inte ett Facebook-konto i Sverige idag? Privatpersoner, företag, organisationer, ja, nästan alla hänvisar till sitt Facebook-konto i något sammanhang. Människor blir mer mobila vilket ger ökat utrymme för Facebook, Twitter och andra sociala medier när man är på språng.
Baksidan är att många inte lär sig använda Facebook på bästa sätt. Därför tänkte jag tipsa dig om hur du kan bli bättre på Facebook.
» Aktivera dina följare
Aktivitet är ett viktigt ledord på alla sociala medier och inte minst på Facebook.
Din Facebook-publik är en klubb, inte bara en lista, och du kan inte tillfredsställa de intellektuella och sociologiska begären i en klubb genom en futtig statusuppdatering per dag. Bli kreativ. Bli intressant. Bli framgångsrik.
Detta sade Jay Baer, författare av bokhitten The Now Revolution, och det ligger mycket i det. Du måste se dina följare och fans. Du måste göra någonting för dem, inte bara tro att du kan sitta med armarna i kors och skriva en kort statusuppdatering om hur bra vädret är på Gotland. Om du tråkar ut dem är det du som bara blir en dammig sida på deras lista med stor risk att bli borttagen inom kort.
Skapa aktiviteter, gärna sådana som återkommer. Tävlingar är alltid bra, liksom bildserier från det verkliga livet. Citat som engagerar, nyheter från din bransch och dina tankar kring aktuella händelser är alltid socialt engagerande. Som Jay Baer sade, var kreativ, det är det som leder till framgång.
» Fira dina milstolpar
När något positivt händer i ditt liv, dela med dig av det på din vägg. Nådde du eller ditt företag till exempel 1000 följare/fans? Fira det. Har ditt företag gått extra bra? Fira det också. Har ni skapat nya härliga produkter? Fira.
Se till att engagera ditt följarskap – oavsett om du är privatperson eller det är en företagssida – se till att de får vara med och dela glädjen över dina milstolpar.
» Dig ska man vilja följa
Där har vi det. Viktigt, viktigt. Du måste ge människor en anledning (eller flera) att överhuvudtaget vilja följa dig eller din sida.
Här görs också de flesta misstagen, både på privata sidor och på företagsdito. Det finns inga incentiv som skapar intresse för att följa sidan/personen och utan ringklockor blir det heller ingen fart. Heter man Martin Stenmarck eller Darin så är det inte konstigt om fansen flockas men om du driver ett möbelföretag i Småland och inte har IKEA på din logotyp är det en helt annan femma att få sprutt på Facebook-närvaron.
Ett beprövat trick är att ge bort någonting när ett visst antal personer har klickat på Gilla-knappen. Skapa en liten kampanj och sprid ordet där du kommer åt. Du kan också ha regelrätta tävlingar med intressanta priser. Nyckelordet är återigen “aktivitet”.
» Var frågvis
Inte näsvis… Frågvis. Fråga dina följare och fans intressanta och engagerande frågor. Du anar inte vad en fråga kan ställa till det.
Det finns inget bättre sätt att få fart på ett inlägg än att fråga frågor. Men… Du måste göra det på rätt sätt. Att be någon förklara Einsteins relativitetsteori kommer inte att ge upphov till en kommentarsstorm på din vägg, nej, frågorna skall vara lätta att besvara. Vem som helst utan förkunskaper i ämnet ska kunna svara på frågan. Svårare än så är det inte. Fortsätt också gärna med följdfrågor i kommentarerna och svara engagerat på frågor som ställs till dig/er.
Blandar du också lite humor i mixen så blir det ännu bättre. Gärna kopplat till någon bild.
Du märker att vi alltid hamnar i aktivitetsfållan. Aktivitet och engagemang.
» Bilder
Människor älskar bilder och här har du din chans att sticka ut.
Som privatperson kan du frångå de vanliga bilderna på barnen, katten, hunden, grillen, ölen, flickvännen, pojkvännen etc. och istället bjuda på kreativitet och humor.
Som företag kan du ha en serie som du kan kalla “En helt vanlig dag på företaget X” (företaget X är då namnet på det företag du driver/jobbar på). Vad händer bakom kulisserna? Vilka jobbar där? Vad gör ni? Du kan illustrera det med bilder på ett roligt och engagerande sätt utan att vara mästerfotograf.
Du kan också låna bilder – men kontrollera vad som gäller för vidarespridning och fråga alltid först.